Taxatie

U staat op het punt om uw woning te verkopen. Er wordt u gevraagd om een taxatierapport. Wat is een taxatie precies en wat moet er allemaal in dat rapport staan? En het belangrijkste: hoe kom ik hier aan? Wij kunnen u hierbij helpen met behulp van onze ervaren taxateurs.

Het verschil tussen een waardebepaling en een taxatie

Koopt u voor het eerst een huis dan snappen wij dat dit best verwarrend kan zijn. U krijgt te maken met verschillende woorden. Vooral woorden die naar jou mening dezelfde betekenis hebben.

U heeft te maken met een waardebepaling en taxatie wanneer u uw woning wilt verkopen. Maar wat is precies het verschil? Wij leggen het graag voor u uit.

Waardebepaling

U heeft een huis op het oog, maar hoe staat u er financieel eigenlijk voor? Het is handig om te kijken naar alle middelen die u heeft om te bepalen in wat voor prijsklasse u een woning kunt vinden. Naast uw spaargeld, is het natuurlijk ook goed om te weten wat uw huidige woning waard is.

Een waardebepaling wordt gemaakt door de makelaar. Zo komen wij langs en bekijken wij uw huis. Daarna, maken wij een schatting van wat uw woning waard is volgens ons. Hierbij kijken wij veel naar andere woningen en kijken wij ook naar aspecten zoals: hoe de huizenmarkt er momenteel voor staat. Dit kan meetellen in de prijs. Ook kijken we naar de locatie van de woning. Staat de woning in een veilige wijk dicht bij allerlei voorzieningen? Ook kijken wij naar de staat van de woning. Soms kan het ook voorkomen dat wij u adviseren om eerst de woning op te knappen zodat het dan hoger getaxeerd kan worden.

Taxatie

Een taxatie werkt anders. Een taxatie is wettelijk verplicht. U moet dan een taxateur langs laten komen die nauwkeurig uw woning gaat bekijken. Deze informatie verwerken zij in een taxatie rapport. Natuurlijk wordt hier ook rekening gehouden met alle punten die wij eerder hebben benoemd.

Verschillende redenen voor taxatie

Taxeren kan worden gedaan voor verschillende redenen. Zo is taxeren niet alleen voor een hypotheek.

Taxeren kan gebeuren omdat:

  • U van plan bent om een aan- of verkoop te doen
  • Uw vastgoed wilt u aan- of verhuren
  • Voor het opmaken van een jaarrekening
  • Taxeren voor de WOZ (Wet waardering Onroerende Zaken)
  • De erfbelasting bepaald moet worden
  • U wilt fuseren of als er gaat een overname plaatsvinden
  • Er een taxatie nodig is voor uw verzekering

Hoe gaat 88 Makelaars te werk?

Enkel taxateur nodig

Uw aankoop of verkoop plan is in gang gezet. Er wordt u gevraagd of u een taxatierapport kan aanleveren. Hiervoor moet u een taxateur langs laten komen. Neem gemakkelijk contact op met ons. Wij plannen een afspraak in met één van onze collega’s. Wij laten u van tevoren weten wanneer hij of zij langskomt. Tijdens het bezoek van de taxateur gaat hij uw woning uitgebreid inspecteren.

Het complete proces

Wordt uw complete aankoop of verkoop verricht door 88 Makelaars? Dan heeft u hier geen omkijken naar. 88 Makelaars staat nauw in contact met de taxateur die uw woning behandeld. Op basis hiervan passen wij ons advies aan.

Waar wordt er naar gekeken?

Bij de taxaties van 88 Makelaars kijken wij naar deze punten:

  • De oppervlakte
  • Het bestemmingsplan
  • Er wordt gekeken naar de omgeving rondom het pand
  • Energielabels en isolatie
  • Uw erfpacht of andere juridische zaken
  • De huidige staat van de woning
  • De ontwikkelingen in de huidige woningmarkt

Afhankelijk van uw woning kunnen deze punten worden aangepast. Ook kunnen er punten worden toegevoegd.

Heeft u interesse in een taxatie ?

Wilt u per direct een taxatie aanvragen? Of heeft u meer vragen over taxeren? Wij kunnen u alles uitleggen over de procedure. Bezoek ons gemakkelijk in ons kantoor in het centrum van Den Haag.